dinsdag 15 september 2015

Social Media : Meer content, meer advertenties, meer push

Door de enorme vlucht in hoeveelheden content, worden we online doodgegooid, ook social, met informatie. Een deel van die informatie is gesponsord, waardoor we herhaald geconfronteerd worden met een boodschap die de aanbieder voor ons zinvol acht. Dat blijkt steeds meer te storen.

Daarbij worden we door bijvoorbeeld Facebook naar hun inzicht geconfronteerd met de samenstelling van onze tijdlijn. Een interessant experiment toonde dan ook welke bizarre vormen je tijdslijn kan aannemen als je andere keuzes maakt.



 VERTROUWEN WEG DOOR GELDKLOPPERIJ

Dat massaal stemmen opgingen om ‘te stoppen met What’s App’ zodra bekend werd dat dit werd overgenomen, was een heel duidelijk signaal over de achterdocht die er bestaat onder consumenten. De angst om gebombardeerd te worden met reclame-boodschappen of het ongewenst doorspelen van informatie en data voor advertentie-doeleinden, was groot.
Het besef dat elk bericht, elke klik en elke connectie wordt vastgelegd en toenemend wordt gebruikt voor en door adverteerders, groeit.

Dat in de praktijk een relatief laag aantal mensen ook daadwerkelijk afscheid nam van What’s App, zegt overigens evenzoveel.

Toch lijken toenemend signalen te ontstaan over ergernissen en angsten over het misbruiken van persoonlijke gegevens en data over gedrag door spelers als Facebook.
Nieuwe sociale media zoals Ello en Path, spelen hier op het juiste moment op in door te claimen niets van de data van gebruikers om te zetten in verdiensten. Je ziet dat deze social media nieuwelingen alweer bijna verdwenen zijn.  Of  advertentie vrije zoekmachines zoal Duck Duck Go een succes zal worden is ook maar af te wachten!




WAT BETEKENT DIT VOOR JE SOCIAL MEDIA AANPAK?

Zeggen dat social media voor zakelijk gebruik (marketing) zijn beste tijd heeft gehad, is een brug te ver. Wel zien we dat het steeds lastiger is om in beeld te komen (zowel betaald als organisch) en dat de acceptatiegraad van gesponsorde berichten steeds lager ligt.

Houd er dus rekening mee dat het inzetten van bijvoorbeeld Facebook een steeds stuggere strijd kan worden in de komende periode, afhankelijk van hoe groot je fanbase al is en op welke manier je met hen communiceert.

We hebben het eerder al gezegd: Social Media is een middel en onderdeel van de mix, geen doel op zich. Maak effecten en resultaten meetbaar om een gedegen en onderbouwde keuze te kunnen maken over de rol van social media in je online strategie.

Wil je weten hoe wij je met social media kunnen helpen?

Klik dan hier ! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten